Patarimai išplaukiantiems arba Pasaka apie būtus ir nebūtus dalykus, kurie nutinka Kroatijoje išplaukus į atvirus vandenis…

patarimai5

 

Pauliaus komentaras (PK): 2005 metais laisva forma Sauliaus Šukaičio surašyti patarimai čarterinio pasiplaukiojimo dalyviams, šiek tiek pritaikyti ir pakoreguoti pasiruošimui plaukti “Ambersail”. (kalba netaisyta)

Gerbiami direktoriai, marketingo bosai ir atsakingieji vadybininkai. Baigėsi jūsų katino dienos. Teks keltis saulei netekėjus, virti įgulai košę, šveisti denį ir melsti Dievo, kad jūsų budėjimo diena greičiau pasibaigtų. Bet pabandyti vis dėl to verta, nes:

 Laivas. Ideali sistema, kurią galima pavadinti – “Viskas viename”. Viskas tai yra: viešbutis, restoranas/baras su muzika (rekomenduojam pasiimti po vieną – kitą mėgstamos muzikos CD); pliažas su maudynėmis nuo laivagalio, vandens pramogomis ir dušu druskai nusiplauti ant denio; transporto priemonė (kai vėjas nepučia – puikiai „veža“ motoras) ir t.t. Reikia tik geros nuotaikos ir meilės artimam savo.

patarimai1Kapitonas. Jis atsako už laivą ir keleivius, esančius jame. Kapitonas – antras svarbiausias asmuo laive po Dievo. Gerbsime jį, klausysime jo nurodymų ir padėsime kiek galėsime jam valdyti laivą. Kapitono dešinioji ranka yra vairininkas.

 Jūra, vėjai ir mūsų apranga. Kai šviečia saulė, šilta, ramu, pučia lengvas palankus vėjas – visiems gera ir viskas aišku. Tik reikia kepurės, akinių nuo saulės ir kremuko jautresnei odai. Visa kita – kaip ir visose vasaros išvykose, žinoma batai neturi tepti baltutėlio denio ir neslidinėti jei jis aprasojęs.

PK: sportinė avalynė (kaučiukiniu (neslidžiu) padu) ir crocs‘ai labai pasiteisina, nes lengvi, neperšlampa ir gali atstoti botus. Ir patogi avalynė krantui. (taigi 3 poros avalynės)

Tačiau tikrai pritrūktų esminio kelionės prieskonio, jei netektų kokį kartą gerokai pasvirusia jachta praskrieti su vėju, prašuoliuoti per didesnes bangas ar išbandyti naktinį plaukimą. Tokie smagumai paprastai susiję su stipriu vėju, šaltesniu oru ir drėgme. Taigi reikia turėti tam skirtų rūbų: megztinį, neperšlampantį kostiumą, atsarginius batus (prestižinių neimti, nes druska vis tiek suės).

Vandens temperatūra nebus mažesnė nei 20oC

PK: megztinio geriau neimti, nes sunkus ir sušlapęs ilgai džiūna, geriau keli lengvi džemperiai. Jei neturit buriavimo „šturmės“, tai tiks ir slidininko kostiumas. Šilta kepurė, uždengianti ausis ir pirštinės (geriau nešlampančios, iš Neopreno, galima nusipirkti).

Temperatūros vidurkis dieną apie 20oC, naktį apie 13oC, bet lapkritis lietingas, vėjo irgi gali būti nemažai…

 Maistas. Maisto visada bus. Tik ne visada jo norėsis… Tačiau tokiais atvejais visada bus gėrimų, kurie laaabai padeda.

Jachtoje yra visos sąlygos turėti maisto ir vandens atsargų bei gaminti net pakankamai įmantrius patiekalus. Etatinio koko neturėsime, tad kiekvienas galės pasireikšti. Laive pusryčiausime ir pietausime, o vakarienei atsiveria beribės galimybės krante… Gryniesiems vegetarams būtų ne pro šalį apie tai pasisakyti prieš išvykstant, kad susiruošus valgyti jachtoje netektų patirti ekstremalių pojūčių prie šlykštaus mėsos gabalo.patarimai3

PK: mano nuomonė gėrimų klausimu radikaliai priešinga. Plaukimo metu laive „sausas“ įstatymas dėl kelių priežasčių, tačiau pati svarbiausia – saugumas, tuo labiau, kad dauguma įgulos su tokia jachta plauks pirmą kartą.

Dėl maisto: tokių sąlygų gaminti kaip čarterinėse jachtose nebus, nes yra tik 1 primusas, taip kad “įmantrius“ patiekalus gaminsime pasitelkę fantaziją J. Pagalvokit kuo norėtumėt nustebinti įgulą, nes tuos produktus reikės įtraukti į sąrašą ir nupirkti krante.

Elektra. Laive, kol jis plaukia ar stovi kur nors žavioje įlankėlėje yra tik 12V, bet vos tik sustoji įrengtame uoste – kabelį į krantą ir viduje veikia kelios 220V rozetės.

 Miegas. Jei kas nors vyksta, pamiegoti – garantijų nėra. Atsikelti nuo kokio nors viduramžiško Kapitonų restorano stalo ir nueiti laiku miegoti tiesiog gali nepavykti. Nebent kokią popietę, plaukiant palankiu kursu, su bangų pasūpavimais. Taigi tam tikslui laive yra kajutės su lovomis. Lovų visiems užteks, tik gali tekti dalintis kajute su kokiu nors kolega, nes jos visos dvivietės.

PK: nei kajučių, nei lovų jachtoje (Ambersail) nėra. Yra dviaukščiai gultai, kurių užteks visiems.

Už borto. Visi dalykai nepritvirtinti ir nepadėti kur nors stabiliai į vietą yra linkę anksčiau ar vėliau atsidurti už borto, o gelbėjimo darbai vykdomi tik ypatingais atvejais…  Sąmoningai už borto siunčiamos tik organinės kilmės medžiagos, tinkamos žuvų ir kitų jūros gyventojų maistui. Visa kita – į uosto konteinerius. Laivo tualetas išpompuojamas  taip pat už borto ir uostų akvatorijoje negalima juo naudotis. Viską galima rasti krante.

patarimai4Jūros liga. Galima disertaciją parašyti apie jos gydymo metodus ir pasekmes, tačiau galutinė išvada viena – serga visi. Vieni dažniau, kiti – rečiau. Kas labai bijo, galima pasiimti tablečių, tačiau paprastai stiklas viskio 30 min iki išplaukimo į atvirą jūrą gydo kur kas geriau ir garantuočiau.

PK: šiuo klausimu galima traktatą parašyt, bet kas norit galit įsimest AVIAMARIN ar panašių vaistų. Laive papasakosiu ir kitokių būdų kaip išvengt jūrligės.

Kitos ligos ir negalavimai.

PK: prikabintam faile rasite laivo vaistinėlės turinį, tačiau kiekvienam rekomenduoju pasiimti vaistų nuo negalavimų, kuriuos patiriate ir žinote, kokiomis priemonėmis numalšinti. Taip pat patarčiau apsilankyti pas stomatologą (ypač, jei seniai to nedarėte), nes drėgmė ir šaltas vėjas gali išprovokuoti uždegimą, jei tam yra sąlygos.

 Žvejyba. Patirtis rodo, kad be specialaus pasiruošimo ir vietinių žvejybos ypatumų žinojimo ką nors pagauti jachtai plaukiant – sunku, nors žuvys šmirinėja aplink.

Krantas. Atplaukus į įrengtą uostą – Mariną galima naudotis visomis ten esamoms paslaugomis: dušai, tualetai, kai kur – skalbimo mašinos, parduotuvė, informacinis centras ir kt.

Bagažas. Kraunantis kelionės bagažą prieš išvykstant reikėtų pagalvoti apie rūbus šilumai, vėsai ir drėgmei. Tačiau kaip visada – reikia nepersistengti ir nepasiimti su savimi visos spintos. Tiesiog netilps į laivą… Plastikinius lagaminus imti griežtai draudžiama, nes laive nėra tvarkingos vietos jiems padėti, gali tekti tempti vandeniu iš paskos ar atiduoti labdarai krante J.

PK: bagažo svoris ribotas, kurį nustato avialinijos. Patogiausi minkšti krepšiai.

Terminologija. Buriuotojai stipriai keikiasi nesuprantamais žodžiais. Žemiau surašyta eilė terminų, kuriuos išgirdus nereikia įsižeisti, o prasmę suprasti galima tik praleidus kokią savaitę jūroje:

Gikas; Grotas; Genuja (“genute”); Tuzikas (”bobikas”); Klampė; Takelažas; Krancai; Falai – virvės; Šotai; lagas; lotas; atiduoti švartovą; “dyzel grotas”; krienas; “vendas”; halsas; “koldūnai”; rifuoti; “pakilti”; “nukristi”; Traverse; Beidevindas, Halfvindas; Bakštagas; Fordakas; “Aštriau” ir t.t.

Sudaryta pagal “Kroatijos burių” pionierių atsiminimus 2005 metais.

PK: Papildyta 2010.